Hertog van Saxenlaan 36

8801 ES Franeker

Bij niet urgente vragen

Stuurt u ons een e-consult

Gedeelde praktijkinformatie

Huisarts de Herton Franeker

GC De Hertog

In Gezondheidscentrum de Hertog zijn drie praktijken gevestigd. Deze praktijken werken intensief met elkaar samen. Daarom geldt sommige informatie voor alle praktijken. Individuele informatie vind u bij “informatie van uw praktijk”.

Praktische informatie

Assistente

De assistente staat u als eerste te woord wanneer u met de praktijk belt. Ze maakt afspraken voor het spreekuur, de huisbezoeken en kan antwoord geven op veel praktische vragen, bijvoorbeeld over verwijzingen en recepten. U kunt de assistente ook bellen voor uitslagen.

Daarnaast doet de assistente steeds meer dingen zelfstandig. U kunt bij haar terecht terecht voor:

  • Herhaalrecepten
  • Meten van de bloeddruk
  • Maken van uitstrijkjes
  • Behandelen van wratten
  • Verbinden van wonden
  • Oren uitspuiten
  • SOA-spreekuur
  • Hechtingen verwijderen
  • Zwangerschapstest
  • Urine onderzoek
  • Suiker- en Hb-controle
  • Zwachtelen en tapen
  • Maken van ECG’s
  • Aansluiten van Holter en 24-uursbloeddrukmeter

Praktijkondersteuner Somatiek

De praktijkondersteuner (POH-S) vervangt een aantal taken die vroeger door de huisarts werd gedaan. De belangrijkste reden hiervan, is dat de taken van de huisarts steeds uitgebreider worden en er dus bepaalde taken gedelegeerd worden. De POH-S heeft vaak meer tijd per consult en kan daardoor uitgebreider op de klachten ingaan. De POH is speciaal opgeleid om spreekuur te doen en huisbezoeken af te leggen. 

Het takenpaket van de POH bestaat uit:

  • Diabetesspreekuur
  • Astma/COPD-spreekuur
  • Cardiovasculair risicomanagement
  • Spirometrie
  • Vaatonderzoek
  • Begeleiding van Kwetsbare Ouderen

Praktijkondersteuner GGZ

De praktijkondersteuners GGZ (POH-GGZ) kunnen die ondersteuning bieden bij psychische klachten, zoals depressie, angsten, burnout, overbelasting etc. Ook kinderen kunnen begeleid worden. Op deze manier willen wij een laagdrempelige, maar kwalitatief goede zorg bieden aan mensen met psychische problemen zonder dat dit kosten met zich mee brengt. Een consult bij de POH-GGZ valt namelijk onder de basis huisartsenzorg en wordt dus volledig vergoed. 

Physician Assistant

De laatste jaren heeft de physician assistant (PA) haar intrede gedaan in de gezondheidszorg. In de ziekenhuizen wordt de PA al veel ingezet op bijvoorbeeld de poliklinieken. De PA is HBO-opgeleid en heeft een vervolgstudie heeft gedaan om bepaalde taken van artsen over te kunnen nemen. De PA kan diagnoses stellen en medicatie voorschrijven. Bij twijfel over diagnose of behandeling zal de PA overleggen met de huisarts

Praktijkoverstijgend manager

Geen direct patientencontact. Managementtaken voor de drie praktijken

Meldt u aan voor digitale opties binnen onze zorg. U kunt delen van uw dossier zien, zoals bloeduitslagen en brieven van specialisten en u kunt contact leggen met onze praktijk, bijvoorbeeld zelf afspraken maken of digitaal vragen stellen.

MijnGezondheid Het Bolwerk

MijnGezondheid Heeres/deGroot

Mijngezondheid Zwager/Siemensma

Kijk daarvoor hierboven bij uw eigen praktijk 

Triage is het beoordelen van de urgentie van de hulpvraag tijdens contact met de patient. De triagiste bepaalt in overleg met de patiënt hoe, wanneer en door wie een patiënt zorg nodig heeft.

Om goed triage te kunnen verrichten, heb je protocollen nodig. Voor de huisartsenposten en – praktijken heeft het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) de NHG-Triage Wijzer samengesteld. In de Triage wijzer staan protocollen aan de hand waarvan de doktersassistent kan bepalen met hoeveel spoed een klacht afgehandeld moet worden.

Binnen de huisartsenpraktijken ordt de triage verricht door gediplomeerde doktersassistentes. Zij hebben allen een basis cursus tot triagist gevolgd.

Voor het geven van eenvoudige medische adviezen maken de assistentes gebruik van de NHG-wijzer.

Alle adviezen die de assistente zelf geeft worden genoteerd in het patiëntendossier. Deze adviezen worden gecontroleerd, zo nodig gecorrigeerd en geaccordeerd door de huisartsen.

Indien u aanvullend onderzoek hebt laten doen via de huisarts, zoals bijvoorbeeld bloedonderzoek of een rontgenonderzoek, dan dient u zelf bij te informeren naar de uitslag. Bij voorkeur tussen 13 en 14 hr.

Uitslagen, verricht in opdracht van uw specialist, dient u bij de desbetreffende specialist op te vragen.

U kunt u ook aanmelden bij mijngezondheid, zodat u zelf uw bloeduitslagen ziet.

Indien u aanvullend onderzoek hebt laten doen via de huisarts, zoals bijvoorbeeld bloedonderzoek of een rontgenonderzoek, dan dient u zelf te letten op de kosten. Meestal worden deze wel vergoedt maar kost eigen risico. Of vraag uw zorgverzekeraar

U kunt urine voor onderzoek inleveren bij het inleverpunt rechts naast de balie. Graag langs brengen voor 10.00 uur voorzien van uw naam, adres en geboortedatum. Bij het inleverpunt vindt u ook formulieren waarop u uw klachten kunt noteren. Dit formulier mag u achter laten in de “brievenbus”. 

Alle herhaalmedicatie verloopt via apotheek De Hertog:

  • Tel. 0517 – 392334 ( keuzemenu 24 uur per dag ) Spreekt u zo duidelijk mogelijk, meld uw naam, geboortedatum en adres, de naam/sterkte/gebruik van het medicijn. Meldt ook recente wijzigingen in uw medicatie, niet door uw huisarts.
  • Via de herhaalservice, Apotheek of middels een baxtersysteem ( met instemming van uw huisarts)
  • via uw portaal MijnGezondheid

Missie

We bieden medisch-generalistische zorg aan inwoners van Franeker en omgeving en aan passanten. Deze zorg is persoonsgericht, continu en samenwerken staat centraal. We verwelkomen patiënten met wederzijds respect in een vertrouwde omgeving. Betrouwbaarheid, kwaliteit, teamwork, zorgvuldigheid en professioneel handelen zijn onze belangrijkste kernwaarden.

 

Visie

Onze huisartspraktijken in Franeker zijn toegankelijk, goed georganiseerd en bieden kwaliteitszorg dicht bij huis. We streven naar gezamenlijke zorgverlening, waarbij de patiënt actief betrokken is en zijn eigen ideeën en wensen centraal staan in het zorgproces. We volgen hierbij de NHG-richtlijnen.

Voor de komende jaren willen we de toegankelijkheid van huisartsenzorg ondersteunen door EHealth, om in te spelen op de groeiende zorgvraag. Digitalisering biedt mogelijkheden voor zorg op afstand, terwijl we kwaliteit behouden. We blijven samenwerken met andere zorgverleners, met de focus op de patiënt en het bieden van de juiste zorg op de juiste plek, ook door samenwerking met het sociaal domein, paramedici en specialisten.

  • behandel elkaar met respect en gepaste communicatie
  • agressief gedrag, verbaal of non-verbaal: onze zorgverleners doen hun uiterste best om de best mogelijke zorg te bieden. We begrijpen dat het mogelijk is dat u het niet altijd met ons eens bent, boos bent of ontevreden bent. We hebben alle begrip voor uw emoties, inclusief boosheid en frustratie. Desalniettemin tolereert onze organisatie geen enkele vorm van grensoverschrijdend gedrag. Zoals het maken van foto’s en/of filmopname van zorgverleners, tot aan beledigingen, schelden en het maken van kwetsende opmerkingen. In geval van dreigend fysiek geweld of ernstige lichamelijke bedreigingen zal de patiënt onmiddellijk uit de praktijk worden verwijderd. Er zal aangifte worden gedaan. Grensoverschrijdend gedrag wordt intern geregistreerd. Bij herhaaldelijke incidenten van grensoverschrijdend gedrag kan de patiënt de toegang ontzegd worden en kan uiteindelijk worden uitgeschreven. Alle telefoongesprekken worden voor kwaliteitsdoeleinden opgenomen en kunnen teruggeluisterd worden. Wees zuinig op onze zorgverleners. Ze zijn er voor u en uw dierbaren om de best mogelijke zorg te bieden.
  • Gemiste afspraak: Helaas komt het voor dat patiënten niet verschijnen op een gemaakte afspraak. Hierdoor verlopen spreekuren niet efficiënt en bovendien betekent dit, dat andere patiënten langer moeten wachten op een afspraak. Met name bij de praktijkondersteuners betreffen het vaak langere afspraken, van 30 tot zelfs 60 minuten. Aangezien wij gemiste afspraken niet bij de zorgverzekeraar kunnen declareren, zijn wij genoodzaakt om deze kosten te verhalen op de patiënt.  Afspraken dienen minimaal 24 uur van te voren afgebeld te worden, met uitzondering van de maandag (dan meteen om 8.00 uur). Bij het niet, of niet op tijd afmelden van een afspraak, zal de praktijk een factuur aan de patiënt sturen van het consulttarief + administratiekosten. De hoogte van de kosten is afhankelijk van de gereserveerde tijd, variërend van €10,00 voor een enkel consult tot €20,00 voor een dubbel consult. Dit bedrag dient voor een volgend bezoek aan de balie te worden voldaan. De rekening wordt niet vergoed door uw zorgverzekeraar. De huisarts volgt met bovenstaand beleid de LHV-richtlijn voor niet-nagekomen afspraken.

Om verantwoorde kwalitatief optimale zorg te kunnen leveren aan u, zijn wij genoodzaakt ons verzorgingsgebied te begrenzen. Woont u buiten dit gebied dan kunnen wij u niet inschrijven in onze praktijken. 

Ons adherentiegebied: postcodes 

8801, 8802, 8804, 8805, 8807, 8808, 8813

Verzorgingsgebied rondom Franeker

Voor alle verwijzingen geldt: let er op dat uw mailadres en mobiele telefoonnummer kloppen !

  • Bloedonderzoek
  • Kweek lichaamsmaterialen
  • Urine: in overleg, plaats de urine in het speciale potje ( in praktijk op te halen ) met ingevuld formulier ( zit tevoren in het opgehaalde potje ) in de koelkast op onze verdieping
  • Andere kweken: neem de kweek thuis af met het juiste kweeksetje volgens de instructies van uw arts of assistente, verpak het volgens de instructies op de set, lever het daarna weer in op de praktijk. Iedere dag worden rond 15.00 hr de kweken opgehaald door Certe
  • Röntgenonderzoek
  • via digitale verwijzing, u ontvangt mail van uw arts en maakt zelf een afspraak
  • Verwijzing naar derde
  • Fysiotherapie: verwijzing via arts is niet nodig, tenzij na bezoek en op advies van uw arts
  • Logopedie, dietiste, podotherapeut en anderen: via assistente onder vermelding reden en wie
  • Specialist: digitale verwijzing door uw arts naar ziekenhuis van voorkeur, u ontvangt mail en volgt de instructies

De drie praktijken zijn aangesloten bij het Academisch Huisarts Ontwikkel Netwerk (AHON). In het AHON werken huisartsen uit Noord- en Oost-Nederland samen met de afdeling Huisartsgeneeskunde & Ouderengeneeskunde van het UMCG. De praktijk maakt zo wetenschappelijk onderzoek mogelijk.

Wetenschappelijk onderzoek

De praktijken leveren anoniem gegevens aan over de verleende zorg aan patiënten. Het AHON zorgt ervoor dat deze gegevens worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. Soms worden deze gegevens ook gebruikt in het onderwijs aan medisch studenten en toekomstige huisartsen. Het gaat hier om gegevens over de zorg voor de patiënten die uw huisarts in de zorgadministratie vastlegt, bijvoorbeeld over de diagnose, het medicijngebruik, de laboratoriumresultaten en de behandeling.

Wat wordt er gedaan met de resultaten?

Uw huisarts wordt op de hoogte gehouden van de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek. Daardoor kunnen de resultaten in de huisartspraktijk worden gebruikt voor het verbeteren van de zorg.

Voorbeelden van vragen die te beantwoorden zijn met wetenschappelijk onderzoek:

  • Kan een acute oorontsteking bij kinderen worden voorspeld?
  • Waardoor kunnen mensen darmkanker krijgen?
  • Wat is het gevaar van het tegelijk gebruiken van veel verschillende medicijnen?

 

Privacy

Het AHON besteedt veel zorg aan bescherming van de privacy van u als patiënt en uw huisarts. Er worden géén gegevens, zoals naam, adres of burgerservicenummer (BSN) verzameld, waarmee u als patiënt kan worden herkend. In de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek is daardoor nooit te zien van welke patiënten gegevens zijn gebruikt. De zorggegevens worden zorgvuldig en vertrouwelijk behandeld volgens de Wet bescherming persoonsgegevens. Het AHON heeft dit vastgelegd in een privacyregeling die te vinden is op de website van het AHON: www.huisartsgeneeskunde-umcg.nl/ahon

 

Bezwaar?

Mocht u bezwaar hebben tegen het gebruik van uw zorggegevens voor wetenschappelijk onderzoek, dan kunt u dit op elk moment laten weten aan de huisarts of de assistente. U krijgt dan een formulier om in te vullen (de ‘verklaring van bezwaar’). Dit formulier staat ook op de AHON-website. Uw gegevens worden dan niet gebruikt.

Vragen over het AHON?

 website: www.huisartsgeneeskunde-umcg.nl/ahon

De praktijken voldoen aan het keurmerk NHG-Praktijkaccreditering, toegekend door NPA. Dit betekent dat u erop kunt vertrouwen dat onze praktijk goed georganiseerd is, we aan de hoogste actuele kwaliteitseisen voldoen en wij ons blijven ontwikkelen om u goed te kunnen helpen.

De normen worden opgesteld door een onafhankelijk college van deskundigen. Hierin zitten huisartsen, maar ook de PatiëntenFederatie Nederland, zodat ook de stem van patiënten goed gehoord wordt.

NPA keurmerk huisarts

Om de privacyverklaring van de praktijk te bekijken klik op deze link.

Translate »

Registreer uzelf bij onze praktijk

Wij nemen nieuwe patiënten aan

Schrijf u in via het formulier

Wij zijn open voor nieuwe inschrijvingen. Vul het formulier volledig in. U ontvangt binnen 72 uur een bevestiging van onze praktijk per mail. 

Heeft u nog verdere vragen? Dan kunt u een telefonische terugbelafspraak maken. 

Neem hiervoor contact op met onze doktersassistente.

Bel voor een afspraak

Login in het portaal van uw Huisarts

MijnGezondheid.net is een online omgeving waarmee u eenvoudig en snel gezondheidszaken bij uw huisarts of apotheek kunt regelen.

Informeer bij uw huisarts of apotheek of deze MijnGezondheid.net aanbiedt. Als aanvulling op het patiëntenportaal MijnGezondheid.net kunt u gebruik maken van de app MedGemak.

Uitslagen

U kunt uw gegevens bekijken, via de huisarts of online. Online kunt u uw gegevens bekijken met uw telefoon of computer, waar u ook bent. U logt in op een beveiligde website of app. U ziet de belangrijkste informatie zoals uw ziektes, uw medicijnen en uitslagen van onderzoeken.

Bekijk de introductie video

Login in het portaal van uw Huisarts

MijnGezondheid.net is een online omgeving waarmee u eenvoudig en snel gezondheidszaken bij uw huisarts of apotheek kunt regelen.

Informeer bij uw huisarts of apotheek of deze MijnGezondheid.net aanbiedt. Als aanvulling op het patiëntenportaal MijnGezondheid.net kunt u gebruik maken van de app MedGemak.

E-Consult

Bij minder dringende klachten kunt ons een e-Consult sturen. Onze praktijk beantwoord uw vraag dan meestal binnen 48h. Omdat u niet belt scheelt dit ons inkomende telefoontjes en helpt dit ons om drukte te spreiden.

Nog geen account?

Neem contact op met de doktersassistente of klik op de knop

Toch liever telefonisch? Bel voor een afspraak

Login in het portaal van uw Huisarts

MijnGezondheid.net is een online omgeving waarmee u eenvoudig en snel gezondheidszaken bij uw huisarts of apotheek kunt regelen.

Informeer bij uw huisarts of apotheek of deze MijnGezondheid.net aanbiedt. Als aanvulling op het patiëntenportaal MijnGezondheid.net kunt u gebruik maken van de app MedGemak.

Herhaalrecept aanvragen

Herhaalrecepten vraagt u zoveel als mogelijk online aan. Dit scheelt de praktijk tal van telefoontjes. Dit levert direct tijdwinst op voor onze praktijk.

Gebruik uw DigiD om in te loggen

Herhaalrecepten vraagt u zoveel als mogelijk online aan. Dit scheelt de praktijk tal van telefoontjes. Dit levert direct tijdwinst op voor onze praktijk. 

 

 

Login in het portaal van uw Huisarts

MijnGezondheid.net is een online omgeving waarmee u eenvoudig en snel gezondheidszaken bij uw huisarts of apotheek kunt regelen.

Informeer bij uw huisarts of apotheek of deze MijnGezondheid.net aanbiedt. Als aanvulling op het patiëntenportaal MijnGezondheid.net kunt u gebruik maken van de app MedGemak.

Inzage Medisch Dossier

Via MijnGezondheid.net is het mogelijk om inzage in uw medisch dossier te verkrijgen. Het is mogelijk om inzicht te verkrijgen in onderstaande punten:

– Laboratoriumuitslagen 

– Lichamelijk onderzoek
– Toegangslogboek 
– Verslaglegging
– Overgevoeligheden en bijzonderheden
– Mijn documenten
– Actueel medicatieoverzicht

Gegevensuitwisseling

Je (huis)arts en je apotheken kunnen hun computer aansluiten op het Landelijk Schakelpunt (LSP). Via het LSP kunnen ze jouw belangrijkste medische gegevens delen. Een andere zorgverlener kan die medische gegevens bekijken.
In onderstaande video wordt kort uitgelegd hoe het LSP werkt als je op de huisartsenpost komt.

Login in het portaal van uw Huisarts

MijnGezondheid.net is een online omgeving waarmee u eenvoudig en snel gezondheidszaken bij uw huisarts of apotheek kunt regelen.

Informeer bij uw huisarts of apotheek of deze MijnGezondheid.net aanbiedt. Als aanvulling op het patiëntenportaal MijnGezondheid.net kunt u gebruik maken van de app MedGemak.

Heb ik wel een afspraak nodig?

Liever telefonisch?

Herhaalrecept Bestellen

Verwijderen
Ga naar de inhoud